|
Techniki gitarowe - część pierwszaIstnieje wiele technik gry, które wzbogacają akompaniament gitary. Stosowane powszechnie w riffach czy solówkach, podnoszą wydatnie wrażenie artystyczne słuchanej muzyki. W pierwszej części artykułu omówimy cztery wybrane techniki gry: Kilka praktycznych rad na początek:
Hammer onTechnika ta polega na zagraniu wybranego dźwięku przez uderzenie opuszkiem palca lewej ręki w strunę, bez trącania struny prawą ręką. Uderzenie musi być silne. Po nim palec pozostaje na strunie na danym progu, dociskając ją do powierzchni gryfu. Aby wzmocnić siłę palców, możesz wykonywać następujące ćwiczenie. E1----H2--H3--H4--H5----| kolejno palcami 1 2 3 4 Ćwiczenie to wykonuj niezbyt szybko, starając się jak najmocniej uderzać palcami w strunę przy możliwie minimalnych ruchach całą dłonią. Graj to na wszystkich strunach po kolei. Zmieniaj też pozycję na gryfie. Technika The Headless Horseman - Joe SatrianiE1-----------------------------|------------------------------| H2-----------------------------|------------------------------| G3-----------------------------|------------------------------| D4-0H9H10--0H5H7--0H4H5--0H5H7-|-0H9H10--0H5H7--0H4H5--0H5H7--| A5-0-------0------0------0-----|-0-------0------0------0------| E6-----------------------------|------------------------------| E1--------------------------------|------------------------------| H2--------------------------------|------------------------------| G3--------------------------------|------------------------------| D4-0H9H10--0H10H12--0H9H10--0H5H7-|-0H4H5--0H4H5--0H5H7--0H5H7---| A5-0-------0--------0-------0-----|-0------0------0------0-------| E6--------------------------------|------------------------------| Ściągnij przykład w mp3 (150 KB) Lepszy efekt brzmieniowy uzyskasz uderzając piórkiem z dołu, od struny D4. Hotel Twoich snów - Kombii (fragment solo Grzegorza Skawińskiego)E1-------------------------------------------10-H12-H13-----| H2--------------------------------10-H12-H13----------------| G3----------------------9-H10-H12---------------------------| D4------------9-H10-H12-------------------------------------| A5--8-H10-H12-----------------------------------------------| E6----------------------------------------------------------| Ściągnij przykład w mp3 (123 KB) Wszystkie dźwięki piórkowane (bez literki H) zagraj trącając struny z góry. Staraj się jak najmniej unosić piórko. Niech płynnie przechodzi ze struny na strunę. Pull-offTechnika ta polega na zagraniu dźwięku przez energiczne oderwanie palca lewej ręki ze struny (zszarpnięcie struny w dół). Zagrany w ten sposób dźwięk oznaczamy literką „p„ Może to być dźwięk pustej struny lub dźwięk na dowolnym progu. Technika wymaga silnych palców, które możesz ćwiczyć np. tak: E1----H5-p0--H4-p0--H3-p0--H2-p0----| kolejno palcami 4 3 2 1 Ćwiczenie to łączące Technika ta stosowana jest najczęściej w połączeniu z techniką Wojna w mieście - Jan Bo (intro)E1---------------0--0---0-3-0---0--0---0-3-0---0--0---0--------------| H2----------3-3-------3-------3------3-------3------3----------------| G3--0-H2-H4----4----------------------------------------4-p2-p0------| D4--------------------------------------------------------------H2-2-| A5-------------------------------------------------------------------| E6-------------------------------------------------------------------| Ściągnij przykład w mp3 (200 KB) Kostkuj w obie strony. Przed wykonaniem Nothing else metters - Metallica (intro, fragment)E1--0-H5-p0--------------------0--------| H2----------H7-p0--0-H5------0---0------| G3-------------------------0-------0----| D4--------------------------------------| A5--------------------------------------| E6-----------------------0-----------0--| Ściągnij przykład w mp3 (210 KB) W zagrywce tej gramy dwoma palcami. Palec 1 gra dźwięki na progu 5 (obie struny), palec 3 lub 4 gra dźwięk H7. Canon rock - Jerry C.E1-----------------------------------------------------| H2--8--7H8p7---8--7------------------------------------| G3----------H9-----9-7------------------6b--6----------| D4--------------------9-7--9--7H9p7-\-5------7---------| A5--------------------------------------------7-5-4----| E6--------------------------------------------------5--| Ściągnij przykład w mp3 (211 KB) Zauważ, że niektóre dźwięki są tu zagrane z tłumieniem kantem prawej dłoni na mostku, co nadaje temu fragmentowi większą ekspresję. TrylTechnika ta łączy w sobie Zapis tej techniki wyglądać może tak: tr. E1---7-(9)---| ---7-(H9-p7-H9-p7-H9-p7)---| Canon rock - Jerry C. (intro)tr. E1-15-14H15p14---15--14-------------------------------------------| H2------------H17-------17-14H15p14H15p14-------------15--14(15)--| G3---------------------------------------14--16-14-12-------------| D4----------------------------------------------------------------| A5----------------------------------------------------------------| E6----------------------------------------------------------------| Ściągnij przykład w mp3 (225 KB) TappingTechnika bardzo efektowna, chętnie stosowana przez gitarzystów rockowych i metalowych. Polega na tym, iż palec prawej ręki uderza w strunę na wybranych progach, jakby grał techniką
Kilka wersji gry Eruption - E. Van HalenJedna z najsłynniejszych partii gitarowych świata. Klasyka gry E1----------------------------------------------------------| H2----5-H8-T12-p5-H8-T12-(X4)-p5-H8-T13-p5-H8-T13-(X4)------| G3----------------------------------------------------------| D4----------------------------------------------------------| A5----------------------------------------------------------| E6----------------------------------------------------------| E1----------------------------------------------------------| H2----p7-H10-T13-p7-H10-T13-(X4)-p7-H10-T15-p7-H10-T15(X4)--| G3----------------------------------------------------------| D4----------------------------------------------------------| A5----------------------------------------------------------| E6----------------------------------------------------------| Ściągnij przykład w mp3 (205 KB) Crazy - SoundriverE1-----------------------------------------------------------------------| H2-----------------------------------------------------------------------| G3----0-H5-H7-T12(X3)-p0-H5-H7-T10(X3)-p0-H3-H5-T10(X3)-p0-H3-H5-T9(X3)--| D4-----------------------------------------------------------------------| A5-----------------------------------------------------------------------| E6-----------------------------------------------------------------------| E1-----------------------------------------------------------------------| H2-----------------------------------------------------------------------| G3----p0-H3-H5-T7(X3)-p0-H2-H3-T7(X3)-p0-H2-H3-T5(X4)--------------------| D4-----------------------------------------------------------------------| A5-----------------------------------------------------------------------| E6-----------------------------------------------------------------------| Ściągnij przykład w mp3 (197 KB) Fragment ten ukazuje Running machine - SoundriverE1------------------------------------------------| H2----0-H7-T12-p0-H9-T12-p0-H10-T12-p0-H9-(X2)----| G3------------------------------------------------| D4------------------------------------------------| A5------------------------------------------------| E6------------------------------------------------| E1------------------------------------------------| H2----0-H7-T12-p0-H9-T12-p0-H10-T12-p0-H7-/-(12)--| G3------------------------------------------------| D4------------------------------------------------| A5------------------------------------------------| E6------------------------------------------------| Ściągnij przykład w mp3 (160 KB) Po każdym dźwięku granym lewą ręką techniką Midnight - Joe SatrianiTa wersja tappingu polega na tym, że dwa palce prawej ręki uderzają jednocześnie w dwie struny: E1 i G3 (w tym fragmencie na obu strunach na tym samym progu). W strunę G3 uderza palec 1, zaś w strunę e1 palec 2. Palce 1 i 4 lewej ręki uderzają jednocześnie w struny E6 i D4, grając techniką E1-------T12---T12-----T12-----T12---T12-----T12----| H2--------------------------------------------------| G3-------T12---T12-----T12-----T12---T12-----T12----| D4--H9------H9------H9----H9------H9------H9----H9--| A5--------------------------------------------------| E6--H7------H7------H7----H7------H7------H7----H7--| E1--T11---T11----T11-----T11---T11-----T11---| H2-------------------------------------------| G3--T11---T11----T11-----T11---T11-----T11---| D4-----H9------H9---H9------H9------H9-------| A5-------------------------------------------| E6-----H7------H7---H7------H7------H7-------| E1-------T12---T12-----T12-----T12---T12-----T12----| H2--------------------------------------------------| G3-------T12---T12-----T12-----T12---T12-----T12----| D4--H9------H9------H9----H9------H9------H9----H9--| A5--------------------------------------------------| E6--H7------H7------H7----H7------H7------H7----H7--| E1--T11---T11----T11-----T11---T11-----------| H2-------------------------------------------| G3--T11---T11----T11-----T11---T11-----------| D4-----H9------H9---H9------H9---------------| A5-------------------------------------------| E6-----H7------H7---H7------H7---------------| Ściągnij przykład w mp3 (189 KB) PodsumowanieRóżnorodność sposobów gry, jaką daje tapping jest ogromna. Przykładów można by mnożyć bez liku. Artykuł niniejszy zaprezentował kilka wybranych możliwości. Nie wyczerpuje tematu różnych technik grania na gitarze, stąd potrzeba kontynuacji w kolejnej części. Liczę na to, że podane przykłady posłużą Wam do doskonalenia własnych umiejętności, oraz zainspirują do poszukiwań innych możliwości wykorzystania opisanych technik w praktycznej grze na gitarze. Powodzenia! |