|
Wybrane bicia gitaroweBicie to praca prawej ręki podczas akompaniamentu gitary rytmicznej (w grze solowej lub zespołowej). Bardzo ważna i wcale niełatwa część sztuki gry na tym pięknym instrumencie. Od dobrego, swobodnego bicia zależy czy wykonywany utwór porywa słuchaczy swoją rytmiką i dynamiką, czy ciągnie się jak flaki z olejem. Doświadczenie gitarzysty niejednokrotnie poznamy właśnie po pracy prawej ręki. Dlaczego? Bo wprawny muzyk nie trzyma się kurczowo schematu bicia - zawsze kombinuje. Buduje rytmikę i dynamikę piosenki, wzbogacając swój akompaniament rytmicznie. Tu zaakcentuje, tam zagęści; akord po dźwiękach rozłoży, struny przytłumi, do smaku pauzą przyprawi - i mamy muzę jak się patrzy. Ale oczywiście schematy istnieją! I aby w przyszłości się nimi pobawić, trzeba najpierw je poznać i opanować. Wymaga to wielu ćwiczeń, również słuchania muzyki z odpowiednim nastawieniem, tj. wsłuchiwania się w rytmikę utworów. Bardzo pomocne (i zabawne) są próby wystukiwania dłońmi (palcami) rytmów słuchanych piosenek, co ja np. czynię bezwiednie i często. W muzyce rozrywkowej istnieje straszliwa dominacja rytmów opartych na metrum 4/4 (w każdym takcie mieszczą się 4 ćwierćnuty - można ten puls liczyć sobie: | 1-2-3-4 | 1-2-3-4 |). Dlatego w artykule skupimy się na wybranych rytmach (biciach) w tym właśnie metrum.
UWAGA! Wprowadzenie do przykładówProponuję króciutkie, 1 lub 2 taktowe, "tabulaturki-biciurki" wzbogacone plikiem mp3. Puls zaznaczony jest przez krzyżyk (x) pod tabulaturą. Na strunach w odpowiednich momentach uderzenia zapisany jest akord. Podane jest też liczenie. Oto kilka przykładowych bić w metrum 4/4. Przykład 1: Perfect - Autobiografiae e e e e e E1--0---------0---0-----------0---0---0---- H2--0---------0---0-----------0---0---0---- G3--0---------0---0-----------0---0---0---- D4--2---------2---2-----------2---2---2---- A5--2---------2---2-----------2---2---2---- E6--0---------0---0-----------0---0---0---- * --x---------x---------x---------x-------- Akord e-moll, liczenie: 1 12 123.
Przykład 2: Żegnaj AmerykoG G G G G G E1--3---------3---3-----------3---3---3---- H2--0---------0---0-----------0---0---0---- G3--0---------0---0-----------0---0---0---- D4--0---------0---0-----------0---0---0---- A5--2---------2---3-----------3---3---3---- E6--3---------3---3-----------3---3---3---- * --x---------x---------x---------x-------- Rozkład uderzeń identyczny jak w pierwszym przykładzie, tylko w znacznie szybszym tempie. Przykład 3: Felicita - Rominy Power i Al BanoC C C C C C C C C C E1--0--0--0-------0----0--------0--0--0--------0----0-------- H2--1--1--1-------1----1--------1--1--1--------1----1-------- G3--0--0--0-------0----0--------0--0--0--------0----0-------- D4--2--2--2-------2----2--------2--2--2--------2----2-------- A5--3--3--3-------3----3--------3--3--3--------3----3-------- E6--3--3--3-------3----3--------3--3--3--------3----3-------- * --x-------------x-------------x--------------x------------- Akordy C C, a a; liczenie: 123 1 2, 123 1 2
Przykład 4: Guns N' Roses - Knocking on a heaven`s doorsE1--3--------3---3---3-----3-----3------3---3---3------- H2--3--------3---3---3-----3-----3------3---3---3------- G3--0--------0---0---0-----0-----0------0---0---0------- D4--0--------0---0---0-----0-----0------0---0---0------- A5--2--------2---2---2-----2-----2------2---2---2------- E6--3--------3---3---3-----3-----3------3---3---3------- * --x------------x------------x-------------x----------- Akordy G D, a a7; liczenie: 1 123 1 2 123.
Przykład 5: B. Mc Ferrina - Don`t worry, be happyE1----------0---0---0-----------------0---0---0------- H2----------1---1---1-----------------1---1---1------- G3----------0---0---0-----------------0---0---0------- D4----------2---2---2-----------------2---2---2------- A5--3-------3---3---3-----------------3---3---3------- E6----------3---3---3--------3--------3---3---3------- * --x-----------x------------x------------x----------- Akordy C C, d d; liczenie: 1 123 1 123.
Przykład 6: Los Lobos - La BambaE1--0--------0--0-----0--0----------0- ----0----0--0----0--0----0--0-- H2--2--------2--2-----2--2----------2- ----2----2--2----2--2----2--2-- G3--2--------2--2-----2--2----------2- ----2----2--2----2--2----2--2-- D4--2--------2--2-----2--2----------2- ----2----2--2----2--2----2--2-- A5--0--------0--0-----0--0----------0- ----0----0--0----0--0----0--0-- E6------------------------------------ ------------------------------- * --x--------x--------x--------x------ --x------x-------x-------x---- Akordy AD, ED; liczenie: 1 12 12 1 - 1 12 12 12.
Przykład 7: UB 40 - Kingston TownE1---------------4---------------------------4--------- H2---------------4---------------------------4--------- G3---------------5---------------------------5--------- D4---------------6---------------------------6--------- A5---------------6---------------------------6--------- E6---------------4---------------------------4--------- * --x--------------------------x----------------------- Reggae: PodsumowanieBić jest oczywiście znacznie więcej. Nie sposób zawrzeć wszystkie w tym artykule. Zapraszam do ćwiczenia. Opanowanie podanych tutaj bić umożliwi Wam zagranie wielu fajnych piosenek z różnych gatunków muzyki rozrywkowej. |