Zacznij systematycznie uczyć się grać na gitarze razem ze stroną Moja nauka - będziesz miał/miała do niej dostęp po zalogowaniu się w serwisie

Ćwiczenia rytmiki z podkładami

Dziś zaprezentuję parę ćwiczeń rytmicznych, granych na podkładach rytmicznych (automat perkusyjny w efekcie Digitech RP 150). Tego typu ćwiczenia są nieodzownym, wręcz koniecznym elementem treningowym każdego gitarzysty. Jeśli myślicie poważnie o graniu w profesjonalnej kapeli - nie grajcie samych piosenek (choćby tych najukochańszych!).

Grajcie jak najwięcej ćwiczeń!
Wcale nie trzeba się szkolić na całych piosenkach, superwiernych coverach. Dobrze jest wybierać ciekawe technicznie i muzycznie fragmenty i doskonalić na nich swoje umiejętności.

Trenujmy więc technikę palcowania, doskonalmy poszczególne techniki gitarowe, grajmy jak najwięcej gam i skal muzycznych, uczmy się rozmieszczenia dźwięków na gryfie, budowy akordów. Ale nie zapominajmy o treningu rytmicznym. Wielu młodych gitarzystów przykłada zbyt mało uwagi do ćwiczeń z metronomem i podkładami perkusyjnymi. To duży błąd, który w przyszłości poskutkować może poważnymi problemami ze skuteczną grą w zespole, nie mówiąc o jakimkolwiek nagrywaniu w profesjonalnym studiu.

Kolejne ćwiczenia wykonujcie w tempie dostosowanym do własnych możliwości - granie zbyt szybko lecz niedokładnie jest bezcelowe! Osoby nieco bardziej zaawansowane mogą potrenować razem ze mną - grając z danymi ilustracjami dźwiękowymi.

W kolejnych przykładach usłyszycie fragmenty znanych rockowych riffów, skomponowanych przez światowej sławy gitarzystów. Starałem się dobrać je tak aby pokazać rytmiczną różnorodność gry rockowej. Proszę też Was - abyście zainspirowani tymi przykładami - sami "odkrywali" ciekawe riffy i doskonalili na nich swą technikę.

Próbujmy też być twórczy - zachęcam do prób tworzenia własnych riffów. Nie muszą być bardzo trudne - niech będą jak najbardziej Wasze i ciekawe rytmicznie. Dlatego w poniższych przykładach zamieściłem też dwa riffy swojego autorstwa, które wykorzystałem w repertuarze mojej kapeli Eclectica. Oczywiście nie chcę w ten sposób porównywać się z mistrzami gitary, Waszymi idolami - a jedynie zachęcić Was do własnych kompozytorskich prób.

Ćwiczenie nr.1 na bazie riffu z utworu "Master of puppets" (Metallica)

E1-----------------------------------------------------|
H2-----------------------------------------------------|
G3-----------------------------------------------------|
D4-----------------------------------------------------|
A5-----------------------------------------------------|
E6--0--0--12--0--0--11--0--0--0--0--7--0--0--6--0--0---|

    1            2            3           4

Ćwiczenie to oparte na fragmencie riffu (figure 1). Bardzo dobrze rozwija koordynację między piórkowaniem a ruchami palców na gryfie. W oryginale Kirk Hammet gra tę partię kostkując wszystkie dźwięki z góry, lecz ja proponuję Wam grać tona dwa sposoby:

  • kostkując jednostronnie z góry
  • kostkując obustronnie (naprzemiennie dół - góra)

Można też potrenować poruszanie palcami, grając dźwięki różnymi parami palców: 1 z 2, 2 z 3, 3 z 4.

Ćwiczenie nr.2 na bazie riffu z utworu "Crushing day" (Joe Satriani)

E1--------------------------|---------------------------|
H2--------------------------|---------------------------|
G3--------------------------|---------------------------|
D4--5--x--x--5--x--x--x--x--|--5--x--x--5--x--x--x--x---|
A5--3--x--x--3--x--x--x--x--|--3--x--x--3--x--x--x--x---|
E6--------------------------|---------------------------|

    1     2     3     4        1     2     3     4



E1--------------------------|---------------------------|
H2--------------------------|---------------------------|
G3--------------------------|---------------------------|
D4--4--x--x--4--x--x--x--x--|--4--x--x--4--x--x--x--x---|
A5--3--x--x--3--x--x--x--x--|--3--x--x--3--x--x--x--x---|
E6--------------------------|---------------------------|


    1     2     3     4        1     2     3     4

Powerchord C5 łapiemy palcami 1 i 3 (lub 4). Gramy wszystkie dźwięki piórkując z góry, z prawą ręką na mostku wg schematu:

  • 1 dźwięk pełny (akcentowany) + 2 dźwięki tłumione
  • 1 dźwięk pełny (akcentowany) + 4 dźwięki tłumione

Następnie gramy dwudźwięk (3 - 4) palcami 1 i 2, gramy tak samo: wszystkie dźwięki z góry i wg powyższego schematu

Wszystkie dźwięki w tym riffie to ósemki (E)

Bardzo dobre ćwiczenie doskonalące grę z tłumieniem strun na mostku (technika PALM MUTING)

Ćwiczenie nr.3 bazujące na riffie gitary z utworu "Lords of Karma" (Joe Satriani)


    E    E    E    Q         E    E    E
E1------------------------------------------|
H2------------------------------------------|
G3------------------------------------------|
D4------------------------------------------|
A5------------------------------------------|
E6--5----0----3----5---------0----3----0----|

    1         2         3         4

Jeszcze jeden pomysł Satcha - prosty, ale bardzo rytmiczny riff. Mocno osadzony w beacie perkusji daje wrażenie ciężkości i potęgi. Dobrą selektywność i ciężką rytmikę tego fragmentu uzyskamy:

  • grając ósemki (E) tłumionymi dźwiękami (PALM MUTING)
  • grając ćwierćnutę (Q) pełnym brzmieniem, dźwiękiem mocno wibrowanym (a nawet z użyciem pisku kostką - FLAŻOLET WYMUSZONY)

Proponuję grać to ćwiczenie kostkując z góry.

Ćwiczenie nr. 4 oparte na riffie z utworu "Smooth Criminal" (Michael Jackson, Alien Ant Farm)

E1-------------------------------------------------|
H2-------------------------------------------------|
G3-------------------------------------------------|
D4--------7--7--7--7--7--7--9----9--------9--9-----|
A5--------7--7--7--7--7--7--9----9--------9--9-----|
E6--------5--5--5--5--5--5--7----7--------7--7-----|

    1           2           3          4


E1-------------------------------------------------|
H2-------------------------------------------------|
G3-------------------------------------------------|
D4--10----10---------10-10--9-----5-----5-----7----|
A5--10----10---------10-10--9-----5-----5-----7----|
E6---8-----8----------8--8--7-----3-----3-----5----|

    1           2           3           4

Bardzo charakterystyczny riff - wymaga sprawnego obustronnego piórkowania oraz dobrego zamykania dźwięków techniką PALM MUTING. Jest też niezłym ćwiczeniem szybkiego i pewnego przesuwania powerchordów po różnych pozycjach na gryfie. Trenujmy to więc niezbyt szybko - aby dźwięki były pewne i czyste.

Ćwiczenie nr. 5 bazujące na riffie autorstwa Eddiego Van Halena z utworu "Jamie`s crying" (Van Halen)

E1-----------------------------|-------------------------------|
H2-----------------------------|-------------------------------|
G3-----------------------------|-------------------------------|
D4--2----------2--2----------2-|-2-----------------------------|
A5--2----------2--2----------2-|-2-----------------------------|
E6--0----------0--0----------0-|-0----------7-----6---5---4----|

    1      2      3      4       1      2      3      4

Dość łatwy riff dobrze służący ćwiczeniu tłumienia strun i ćwiczeniu rytmiczności gry. Niektóre dźwięki grane są jako przednuty - co stanowi dodatkową wartość tego ćwiczenia. Kostkowanie z góry. W końcówce riffu - małe zejście po gamie chromatycznej (4 kolejne dźwięki- 4 kolejne progi na strunie E6) grane 4 palcami (4 - 3 - 2 - 1) - daje nam okazję do ćwiczenia palcowania. Kostkowanie wg schematu:

v    ^  v  ^

Ćwiczenie nr. 6 oparte na riffie otwierającym kawałek Johna Petrucciego "Damage Control"

E1----------------------------------------------
H2----------------------------------------------
G3----------------------------------------------
D4--4--4------4-----4--4------4-----4/(9)\(7)---
A5--4--4------4-----4--4------4-----4-(9)\(7)---
E6--2--2---0--2--0--2--2---0--2--0--2/(9)\(5)---

    x    x    x     x    x    x     x      x


E1-----------------------------------------
H2-----------------------------------------
G3----------------------------------4/(5)--
D4--4--4------4-----4--4------4-----4/(5)--
A5--4--4------4-----4--4------4-----2/(3)--
E6--2--2---0--2--0--2--2---0--2--0---------

    x    x    x     x    x    x     x


E1----------------------------------------------
H2----------------------------------------------
G3----------------------------------------------
D4--4--4------4-----4--4------4-----4/(9)\(7)---
A5--4--4------4-----4--4------4-----4/(9)\(7)---
E6--2--2---0--2--0--2--2---0--2--0--2/(9)\(5)---

    x    x    x     x    x    x     x      x


                                      P.M.
E1----------------------------------------------
H2----------------------------------------------
G3----------------------------------------------
D4--4--4------4-----4--4------4-----4---5---2---
A5--4--4------4-----4--4------4-----4---5---2---
E6--2--2---0--2--0--2--2---0--2--0--2---3---0---

    x    x    x     x    x    x     x      x

Uwagę zwraca orientalny charakter riffu, uzyskany dzięki grze w skali frygijskiej. Ważnymi elementami treningowymi są tutaj:

  • technika tłumienia strun (PALM MUTING)
  • unoszenie palców (dźwięk pustej struny E6 = dźwięk E) oraz ich opuszczanie (dźwięk powerchorda Fis5)
  • przesuwanie palców po strunach (technika SLIDE) w celu zagrania bez kostkowania powerchordów
  • płynne kostkowanie obustronne wszystkich dźwięków (oprócz trzech powerchordów tłumionych w ostatnim takcie)
  • modyfikacja rytmiczna taktu nr 4 (takt ten jest skrócony do metrum 3/4)

Ćwiczenie nr. 7 riffu z repertuaru grupy ACDC - utwór "Back in black"

E1-----------0-0-0---------------------------3-0-----------
H2-----------3-3-3--------2-2-2-----------------3-0--------
G3-----------2-2-2--------2-2-2--------------------2B(2)-0-
D4--2--------0-0-0--------2-2-2----------------------------
A5--2--------0-0-0--------0-0-0----------------------------
E6--0------------------------------------------------------

    1     2      3     4      1      2     3       4


E1-----------0-0-0-----------------------------------------
H2-----------3-3-3--------2-2-2----------------------------
G3-----------2-2-2--------2-2-2----------------------------
D4--2--------0-0-0--------2-2-2----------------------------
A5--2--------0-0-0--------0-0-0------2----2----2----2------
E6--0----------------------------------4----5----6----7----

    1     2      3     4      1      2      3      4

Bardzo ciekawy riff zbudowany z powerchordów (E5) oraz akordów (D2 i A) granych obustronnym piórkowaniem zakończonym zamknięciem dźwięków techniką PALM MUTING.

W taktach 2 i 4 dodatkowe zagrywki (ozdobniki)

  • w takcie 2 - zejście po skali bluesowej z użyciem techniki BENDING (podciągnięcie struny)
  • w takcie 4 - zagrywka melodyczna na strunach A5 i E6
    • dźwięk H (struna A5 próg 2) - gramy 1 palcem
    • dźwięki na strunie E6 ( G# A B H ) - gramy kolejno palcami 3 3 4 4

Zagrywka ta jest fajnym ćwiczeniem rozciągającym.


Teraz daję nieskromnie dwa przykłady riffów własnego autorstwa, żeby zachęcić wszystkich do prób kompozytorskich. Są to riffy, które gram w repertuarze zespołu Eclectica (Łódź).

"Blahbin'" Eclectica

E1--------------------------------------------
H2--------------------------------------------
G3--------------------------------------------
D4-------9-----10--10---------9------8---8----
A5--7---------7----------7---------7----------
E6--------------------------------------------

    1    2    3    4     1    2    3     4


E1--------------------------------------------
H2--------------------------------------------
G3---------------------------------9-----8----
D4-------9-----10--10--9------------8-----7---
A5--7---------7----------7-----------7-----6--
E6--------------------------------------------

    1    2    3    4     1    2    3     4

"Jad" Eclectica

E1---------------------------------------------------
H2---------------------------------------------------
G3---------------------------------------------------
D4--2-----------2------------------------------------
A5--2-----------2-----------------------3--2--1--0---
E6--0-----2--3--0--------3-----0--3--0---------------

    1     2     3     4     1     2     3     4


E1---------------------------------------------------
H2---------------------------------------------------
G3---------------------------------------------------
D4--2-----------2-----------------4--5---------------
A5--2-----------2-----------------------1~~----------
E6--0-----2--3--0--------3-----0---------------------

    1     2     3     4     1     2     3     4

Zakończenie

Zapraszam do wspólnych ze mną treningów gitarowych i do systematycznego ćwiczenia we własnym zakresie. Grajmy jak najwięcej z podkładami rytmicznymi.

Polecam Wam też jak najczęstsze nagrywanie swojej gitary.
Nagrywajcie do podkładu perkusyjnego lub do gotowego podkładu z pełnym aranżem instrumentalnym. Skorzystajcie z dostępnych narzędzi w Internecie. Choć ja wiele podkładów nagrywam sobie sam korzystając z programu Audacity.

Nagrywanie i dokładne odsłuchiwanie swoich "produkcji" bardzo pomaga w nauce gry dokładnej i rytmicznej.

Z muzycznymi pozdrowieniami
Jarek vel rodzina123
19-10-2009r.

Następny artykuł: Techniki gitarowe - część I »

Wszelkie materiały i wypowiedzi zamieszczone na www.chords.pl są własnością ich autorów.