|
Ćwiczenia rytmiki z podkładamiDziś zaprezentuję parę ćwiczeń rytmicznych, granych na podkładach rytmicznych (automat perkusyjny w efekcie Digitech RP 150). Tego typu ćwiczenia są nieodzownym, wręcz koniecznym elementem treningowym każdego gitarzysty. Jeśli myślicie poważnie o graniu w profesjonalnej kapeli - nie grajcie samych piosenek (choćby tych najukochańszych!). Grajcie jak najwięcej ćwiczeń!Wcale nie trzeba się szkolić na całych piosenkach, superwiernych coverach. Dobrze jest wybierać ciekawe technicznie i muzycznie fragmenty i doskonalić na nich swoje umiejętności. Trenujmy więc technikę palcowania, doskonalmy poszczególne techniki gitarowe, grajmy jak najwięcej gam i skal muzycznych, uczmy się rozmieszczenia dźwięków na gryfie, budowy akordów. Ale nie zapominajmy o treningu rytmicznym. Wielu młodych gitarzystów przykłada zbyt mało uwagi do ćwiczeń z metronomem i podkładami perkusyjnymi. To duży błąd, który w przyszłości poskutkować może poważnymi problemami ze skuteczną grą w zespole, nie mówiąc o jakimkolwiek nagrywaniu w profesjonalnym studiu. Kolejne ćwiczenia wykonujcie w tempie dostosowanym do własnych możliwości - granie zbyt szybko lecz niedokładnie jest bezcelowe! Osoby nieco bardziej zaawansowane mogą potrenować razem ze mną - grając z danymi ilustracjami dźwiękowymi. W kolejnych przykładach usłyszycie fragmenty znanych rockowych riffów, skomponowanych przez światowej sławy gitarzystów. Starałem się dobrać je tak aby pokazać rytmiczną różnorodność gry rockowej. Proszę też Was - abyście zainspirowani tymi przykładami - sami "odkrywali" ciekawe riffy i doskonalili na nich swą technikę. Próbujmy też być twórczy - zachęcam do prób tworzenia własnych riffów. Nie muszą być bardzo trudne - niech będą jak najbardziej Wasze i ciekawe rytmicznie. Dlatego w poniższych przykładach zamieściłem też dwa riffy swojego autorstwa, które wykorzystałem w repertuarze mojej kapeli Eclectica. Oczywiście nie chcę w ten sposób porównywać się z mistrzami gitary, Waszymi idolami - a jedynie zachęcić Was do własnych kompozytorskich prób. Ćwiczenie nr.1 na bazie riffu z utworu "Master of puppets" (Metallica)E1-----------------------------------------------------| H2-----------------------------------------------------| G3-----------------------------------------------------| D4-----------------------------------------------------| A5-----------------------------------------------------| E6--0--0--12--0--0--11--0--0--0--0--7--0--0--6--0--0---| 1 2 3 4 Ćwiczenie to oparte na fragmencie riffu (figure 1). Bardzo dobrze rozwija koordynację między piórkowaniem a ruchami palców na gryfie. W oryginale Kirk Hammet gra tę partię kostkując wszystkie dźwięki z góry, lecz ja proponuję Wam grać tona dwa sposoby:
Można też potrenować poruszanie palcami, grając dźwięki różnymi parami palców: 1 z 2, 2 z 3, 3 z 4. Ćwiczenie nr.2 na bazie riffu z utworu "Crushing day" (Joe Satriani)E1--------------------------|---------------------------| H2--------------------------|---------------------------| G3--------------------------|---------------------------| D4--5--x--x--5--x--x--x--x--|--5--x--x--5--x--x--x--x---| A5--3--x--x--3--x--x--x--x--|--3--x--x--3--x--x--x--x---| E6--------------------------|---------------------------| 1 2 3 4 1 2 3 4 E1--------------------------|---------------------------| H2--------------------------|---------------------------| G3--------------------------|---------------------------| D4--4--x--x--4--x--x--x--x--|--4--x--x--4--x--x--x--x---| A5--3--x--x--3--x--x--x--x--|--3--x--x--3--x--x--x--x---| E6--------------------------|---------------------------| 1 2 3 4 1 2 3 4 Powerchord C5 łapiemy palcami 1 i 3 (lub 4). Gramy wszystkie dźwięki piórkując z góry, z prawą ręką na mostku wg schematu:
Następnie gramy dwudźwięk (3 - 4) palcami 1 i 2, gramy tak samo: wszystkie dźwięki z góry i wg powyższego schematu Wszystkie dźwięki w tym riffie to ósemki (E) Bardzo dobre ćwiczenie doskonalące grę z tłumieniem strun na mostku
(technika Ćwiczenie nr.3 bazujące na riffie gitary z utworu "Lords of Karma" (Joe Satriani)E E E Q E E E E1------------------------------------------| H2------------------------------------------| G3------------------------------------------| D4------------------------------------------| A5------------------------------------------| E6--5----0----3----5---------0----3----0----| 1 2 3 4 Jeszcze jeden pomysł Satcha - prosty, ale bardzo rytmiczny riff. Mocno osadzony w beacie perkusji daje wrażenie ciężkości i potęgi. Dobrą selektywność i ciężką rytmikę tego fragmentu uzyskamy:
Proponuję grać to ćwiczenie kostkując z góry. Ćwiczenie nr. 4 oparte na riffie z utworu "Smooth Criminal" (Michael Jackson, Alien Ant Farm)E1-------------------------------------------------| H2-------------------------------------------------| G3-------------------------------------------------| D4--------7--7--7--7--7--7--9----9--------9--9-----| A5--------7--7--7--7--7--7--9----9--------9--9-----| E6--------5--5--5--5--5--5--7----7--------7--7-----| 1 2 3 4 E1-------------------------------------------------| H2-------------------------------------------------| G3-------------------------------------------------| D4--10----10---------10-10--9-----5-----5-----7----| A5--10----10---------10-10--9-----5-----5-----7----| E6---8-----8----------8--8--7-----3-----3-----5----| 1 2 3 4 Bardzo charakterystyczny riff - wymaga sprawnego obustronnego piórkowania oraz dobrego zamykania dźwięków techniką PALM MUTING. Jest też niezłym ćwiczeniem szybkiego i pewnego przesuwania powerchordów po różnych pozycjach na gryfie. Trenujmy to więc niezbyt szybko - aby dźwięki były pewne i czyste. Ćwiczenie nr. 5 bazujące na riffie autorstwa Eddiego Van Halena z utworu "Jamie`s crying" (Van Halen)E1-----------------------------|-------------------------------| H2-----------------------------|-------------------------------| G3-----------------------------|-------------------------------| D4--2----------2--2----------2-|-2-----------------------------| A5--2----------2--2----------2-|-2-----------------------------| E6--0----------0--0----------0-|-0----------7-----6---5---4----| 1 2 3 4 1 2 3 4 Dość łatwy riff dobrze służący ćwiczeniu tłumienia strun i ćwiczeniu rytmiczności gry. Niektóre dźwięki grane są jako przednuty - co stanowi dodatkową wartość tego ćwiczenia. Kostkowanie z góry. W końcówce riffu - małe zejście po gamie chromatycznej (4 kolejne dźwięki- 4 kolejne progi na strunie E6) grane 4 palcami (4 - 3 - 2 - 1) - daje nam okazję do ćwiczenia palcowania. Kostkowanie wg schematu: v ^ v ^ Ćwiczenie nr. 6 oparte na riffie otwierającym kawałek Johna Petrucciego "Damage Control"E1---------------------------------------------- H2---------------------------------------------- G3---------------------------------------------- D4--4--4------4-----4--4------4-----4/(9)\(7)--- A5--4--4------4-----4--4------4-----4-(9)\(7)--- E6--2--2---0--2--0--2--2---0--2--0--2/(9)\(5)--- x x x x x x x x E1----------------------------------------- H2----------------------------------------- G3----------------------------------4/(5)-- D4--4--4------4-----4--4------4-----4/(5)-- A5--4--4------4-----4--4------4-----2/(3)-- E6--2--2---0--2--0--2--2---0--2--0--------- x x x x x x x E1---------------------------------------------- H2---------------------------------------------- G3---------------------------------------------- D4--4--4------4-----4--4------4-----4/(9)\(7)--- A5--4--4------4-----4--4------4-----4/(9)\(7)--- E6--2--2---0--2--0--2--2---0--2--0--2/(9)\(5)--- x x x x x x x x P.M. E1---------------------------------------------- H2---------------------------------------------- G3---------------------------------------------- D4--4--4------4-----4--4------4-----4---5---2--- A5--4--4------4-----4--4------4-----4---5---2--- E6--2--2---0--2--0--2--2---0--2--0--2---3---0--- x x x x x x x x Uwagę zwraca orientalny charakter riffu, uzyskany dzięki grze w skali frygijskiej. Ważnymi elementami treningowymi są tutaj:
Ćwiczenie nr. 7 riffu z repertuaru grupy ACDC - utwór "Back in black"E1-----------0-0-0---------------------------3-0----------- H2-----------3-3-3--------2-2-2-----------------3-0-------- G3-----------2-2-2--------2-2-2--------------------2B(2)-0- D4--2--------0-0-0--------2-2-2---------------------------- A5--2--------0-0-0--------0-0-0---------------------------- E6--0------------------------------------------------------ 1 2 3 4 1 2 3 4 E1-----------0-0-0----------------------------------------- H2-----------3-3-3--------2-2-2---------------------------- G3-----------2-2-2--------2-2-2---------------------------- D4--2--------0-0-0--------2-2-2---------------------------- A5--2--------0-0-0--------0-0-0------2----2----2----2------ E6--0----------------------------------4----5----6----7---- 1 2 3 4 1 2 3 4 Bardzo ciekawy riff zbudowany z powerchordów (E5) oraz akordów (D2 i A) granych obustronnym piórkowaniem zakończonym zamknięciem dźwięków techniką PALM MUTING. W taktach 2 i 4 dodatkowe zagrywki (ozdobniki)
Zagrywka ta jest fajnym ćwiczeniem rozciągającym. Teraz daję nieskromnie dwa przykłady riffów własnego autorstwa, żeby zachęcić wszystkich do prób kompozytorskich. Są to riffy, które gram w repertuarze zespołu Eclectica (Łódź). "Blahbin'" EclecticaE1-------------------------------------------- H2-------------------------------------------- G3-------------------------------------------- D4-------9-----10--10---------9------8---8---- A5--7---------7----------7---------7---------- E6-------------------------------------------- 1 2 3 4 1 2 3 4 E1-------------------------------------------- H2-------------------------------------------- G3---------------------------------9-----8---- D4-------9-----10--10--9------------8-----7--- A5--7---------7----------7-----------7-----6-- E6-------------------------------------------- 1 2 3 4 1 2 3 4 "Jad" EclecticaE1--------------------------------------------------- H2--------------------------------------------------- G3--------------------------------------------------- D4--2-----------2------------------------------------ A5--2-----------2-----------------------3--2--1--0--- E6--0-----2--3--0--------3-----0--3--0--------------- 1 2 3 4 1 2 3 4 E1--------------------------------------------------- H2--------------------------------------------------- G3--------------------------------------------------- D4--2-----------2-----------------4--5--------------- A5--2-----------2-----------------------1~~---------- E6--0-----2--3--0--------3-----0--------------------- 1 2 3 4 1 2 3 4 ZakończenieZapraszam do wspólnych ze mną treningów gitarowych i do systematycznego ćwiczenia we własnym zakresie. Grajmy jak najwięcej z podkładami rytmicznymi. Polecam Wam też jak najczęstsze nagrywanie swojej gitary.Nagrywajcie do podkładu perkusyjnego lub do gotowego podkładu z pełnym aranżem instrumentalnym. Skorzystajcie z dostępnych narzędzi w Internecie. Choć ja wiele podkładów nagrywam sobie sam korzystając z programu Audacity. Nagrywanie i dokładne odsłuchiwanie swoich "produkcji" bardzo pomaga w nauce gry dokładnej i rytmicznej. Z muzycznymi pozdrowieniami |