Zacznij systematycznie uczyć się grać na gitarze razem ze stroną Moja nauka - będziesz miał/miała do niej dostęp po zalogowaniu się w serwisie

Bicia na czystym brzmieniu

Republika "Telefony" wstawka/fragment zwrotki

   v          v     v          v ^ v      v      v

E----------------------------|------------------------|
H--9----------4-----7--------|-9-9-9------4------7----|
G--9----------4-----7--------|-9-9-9------4------7----|
D--9----------4-----7--------|-9-9-9------4------7----|
A--7----------2-----5--------|-7-7-7------2------5----|
E----------------------------|------------------------|

   1      2      3      4      1      2      3      4

Ciekawe aspekty tego riffu to:

  • tłumienie zagranych dźwięków prawą dłonią na mostku (tuż po ich zagraniu - dźwięk ma być króciutki)
  • szybkie przenoszenie chwytu w różnych pozycjach (7 - 2 - 5)
  • granie akordów H i D między akcentami rytmicznymi
  • triola w drugim takcie na akordzie E - wymagająca dobrej pracy prawej ręki przy obustronnym piórkowaniu v^v

Polecam ten riff do trenowania gry z tłumieniem strun i ćwiczenia rytmicznego i szybkiego przemieszczania akordów barre (poprzeczka - 1 palec + trzy struny HGD złapane 4 lub 3 palcem )

Lady Pank "Zamki na piasku" riff, zwrotka/intro

   H5     G5      A5               FIS5            G5

E--------------------------------|--------------------------------|
H--------------------------------|--------------------------------|
G--------------------------------|--------------------------------|
D--------------------------------|--------------------------------|
A------9-9----5-5-----7-7--------|-----4-4-------------5-5--------|
E--7-7----3-3-----5-5------------|-2-2-------------3-3------------|

   1      2       3       4        1       2       3       4

Riff zbudowany w oparciu o power chords (podstawa + kwinta), zagrany pojedynczymi dźwiękami.

Rytmika riffu o tyle łatwa, iż poszczególne power chords wchodzą równo z akcentami (ćwierćnuty grane przez metronom). W drugim takcie power chords grane są na nieparzystych ćwierćnutach (1 i 3).

W celu uzyskania efektu gry krótkimi dźwiękami - stosujemy technikę tłumienia strun prawą dłonią na mostku. Można też dodatkowo minimalnie unosić palce zaraz po zagraniu każdego kolejnego dźwięku.

Big Cyc "Makumba" intro/zwrotka (rytm SKA)

      C                             F              G

E-----8-------8------8------8-|-----1------1-------3------3--|
H-----8-------8------8------8-|-----1------1-------3------3--|
G-----9-------9------9------9-|-----2------2-------4------4--|
D----10------10-----10-----10-|-----3------3-------5------5--|
A----10------10-----10-----10-|-----3------3-------5------5--|
E-----8-------8------8------8-|-----1------1-------3------3--|

   1      2      3      4        1      2      3      4


      C                          G      Fis    F

E-----8-------8------8------8-|--3------2------1-------------|
H-----8-------8------8------8-|--3------2------1-------------|
G-----9-------9------9------9-|--4------3------2-------------|
D----10------10-----10-----10-|--5------4------3-------------|
A----10------10-----10-----10-|--5------4------3-------------|
E-----8-------8------8------8-|--3------2------1-------------|

   1      2      3      4        1      2      3      4

W rytmice SKA wszystkie uderzenia w akordy są wykonane między rytmicznymi akcentami (ćwierćnutami granymi przez metronom). Należy trenować to bicie w dość wolnym tempie, by uzyskać dobrą płynność gry. Ważne jest, aby prawa dłoń wykonywała oszczędny ruch, zaś piórko atakowało struny z bardzo małej wysokości (nawet z pozycji, w której kostka wręcz dotyka pierwszej atakowanej struny - w tym wypadku struny E6).

Dobrze jest wypracować w sobie nawyk polegający na tym, iż po zagraniu dźwięku kostka wraca między struny i niemalże opiera się na strunie, która za moment ma być atakowana. Nawyk ten prowadzi do rytmicznej gry bez minimalnych opóźnień. Trafianie z dźwiękami w tzw. rytmiczny punkt pozwoli Wam na skuteczne nagrywanie (pracę w profesjonalnym studio nagraniowym w przyszłości).

Czytaj dalej:

Następny artykuł: Czyste brzmienie, ćwiczenia 2 »

Wszelkie materiały i wypowiedzi zamieszczone na www.chords.pl są własnością ich autorów.