Zacznij systematycznie uczyć się grać na gitarze razem ze stroną Moja nauka - będziesz miał/miała do niej dostęp po zalogowaniu się w serwisie

Ćwiczenia z bębnami

Całkiem przyjemnie jest potrenować nieco bardziej skomplikowane układy dźwiękowe i rytmiczne z podkładem perkusyjnym. Ja stosuję automat perkusyjny z efektu Digitech RP150. Do ćwiczeń w metrum 4/4 użyłem beatu R4 i R2 z tej maszyny. Proponuję kilka rytmicznych ćwiczeń skonstruowanych jako riffy złożone z pojedynczych dźwięków i powerchords. Riffy te stanowią tematy melodyczne o nieco bardziej rozbudowanej rytmice.

Oznaczenia literowe wartości rytmicznych:

  • W - cała nuta
  • H - półnuta
  • Q - ćwierćnuta
  • E - ósemka
  • S - szesnastka
  • T - trzydziestka dwójka

Przykład 1

     S S S S E   S S S S Q.         S S S S E   S S S S Q.
E1-|------------------------------|------------------------------|
H2-|------------------------------|------------------------------|
G3-|------------------------------|------------------------------|
D4-|-5-5-5-5-5---5-5-6-6-6--------|-7-7-7-7-7---7-7-6-6-6--------|
A5-|-3-3-3-3-3---3-3-3-3-3--------|-3-3-3-3-3---3-3-3-3-3--------|
E6-|------------------------------|------------------------------|

     1       2       3      4       1       2       3      4

Q. = Q + 1/2 Q - kropka przedłuża dźwięk o połowę jego rytmicznej wartości

1 palec stoi na strunie A5 - próg 3 ( dźwięk C )

Dźwięki na strunie D4 gramy palcami:
3 - dźwięk G - próg 5
4 - dźwięk Gis - próg 6 oraz dźwięk A - próg 7

Kostkować można z góry lub obustronnie (dół - góra).
Gramy techniką PALM MUTING - tłumiąc dźwięki prawą dłonią na mostku.

Przykład 2

     SEKSTOLA    Q            SEKSTOLA    Q
E1-|--------------------------------------------------|
H2-|--------------------------------------------------|
G3-|--------------------------------------------------|
D4-|-5-5-5-5-5-5-5------------4-4-4-4-4-4-4-----------|
A5-|-3-3-3-3-3-3-3------------3-3-3-3-3-3-3-----------|
E6-|--------------------------------------------------|

     1           2            3           4


     SEKSTOLA    Q            SEKSTOLA    Q
E1-|--------------------------------------------------|
H2-|--------------------------------------------------|
G3-|--------------------------------------------------|
D4-|-3-3-3-3-3-3-3------------2-2-2-2-2-2-2-----------|
A5-|-3-3-3-3-3-3-3------------3-3-3-3-3-3-3-----------|
E6-|--------------------------------------------------|

     1           2            3           4

SEKSTOLA - niemiarowa grupa rytmiczna, powstała z podziału ćwierćnuty na sześć szesnastek (w regularnym podziale ćwierćnuta dzieli się na cztery szesnastki).

Przykład 3

    T
E1---------------------------------------------
H2---------------------------------------------
G3---------------------------------------------
D4------------------------------4444-----------
A5-----------5555------55555555------5555------
E6--77777777------7777-------------------------

    1        2         3        4


    T
E1---------------------------------------------
H2---------------------------------------------
G3---------------------------------------------
D4------------------------------2222-----------
A5-----------4444------33333333------3333------
E6--55555555------5555-------------------------

    1        2         3        4

Przy graniu wartościami rytmicznymi 32 konieczne jest obustronne kostkowanie.

Podsumowanie

Polecam wam trenowanie takich krótkich fragmentów muzycznych - aż do ich perfekcyjnego opanowania. Ze świetnie wytrenowanych "klocków muzycznych" zbudujecie imponującą całość. Zagracie ładnie całe utwory muzyczne.

W następnym artykule przedstawię kilka gitarowych bić w metrum 4/4, charakterystycznych dla wybranych rockowych kawałków. Wszystkie zagram na podkładach, które nagram przy użyciu automatu perkusyjnego. Granie z bębnami jest ciekawsze niż wsłuchiwanie się w klikanie metronomu.

Czytaj dalej:

Następny artykuł: Bicia rockowe - wstęp »

Wszelkie materiały i wypowiedzi zamieszczone na www.chords.pl są własnością ich autorów.