|
Strojenie gitaryWitam! Pamiętaj!
Elektronika ma nam pomagać, a nie nas całkowicie zastępować! Podstawa to dobry słuch muzyczny i umiejętność strojenia instrumentu na ucho. Elektroniczne zabawki dostrajają nam puste struny. Aby teraz skutecznie grać, trzeba mieć gitarę wysokiej klasy, strojącą idealnie na całej długości gryfu. Jeśli takiej nie macie, na wyższych progach struny mogą okazać się nastrojone niedokładnie. Strojąc samodzielnie, ćwiczymy:
Umiejętności te, okażą się pomocne w dalszym doskonaleniu gry. Uwaga!
Bardzo ważną czynnością przy zakupie gitary jest sprawdzenie, czy stroi ona na całej długości gryfu. Jeśli nie, mogą być tego różne przyczyny. Być może wyregulowania wymaga menzura strun (długość struny od siodełka do mostka reguluje się w wielu mostkach gitar elektrycznych) Gorzej, jeśli przyczyną jest niedokładne wykonanie gryfu gitary - jest to wada, która powinna tę gitarę dyskwalifikować! Aby sprawdzić, czy instrument stroi na całym gryfie, wykonujemy taki manewr:
Jeśli gitara ma gryf 24-progowy, manewr ten powtarzamy na 24. Metody strojenia gitaryZacząć trzeba od tego, że aby zabrać się do strojenia - musimy koniecznie nastroić pierwszą strunę. To do niej będziemy przecież stroili następne. Aby dobrze nastroić pierwszą strunę, użyjmy kamertonu, czyli stroika (dmuchanego, widełkowego). Przyciskamy strunę pierwszą E1 na piątym progu, regulujemy kluczem dotąd, aż dźwięk ze stroika i dźwięk tej struny staną się identyczne. Jest to dźwięk A! Pustą strunę E1 możemy też dostroić do dźwięku E zagranego na nastrojonym już instrumencie, np. fortepianie. Dość łatwo też porównać pustą E1 do dźwięku E podanego z instrumentu elektronicznego, jakim jest keyboard. Jeśli pierwsza struna E1 jest już nastrojona, możemy rozpocząć strojenie całej gitary. Proponuję dziewięć metod strojenia i sprawdzania stroju gitary. Metody te bazują na naszym słuchu muzycznym i znajomości dźwięków na gryfie instrumentu. Doskonalą też nasze umiejętności rozpoznawania i porównywania dźwięków. Metoda 1 - KlasycznaPorównujemy dźwięk pustej struny z dźwiękiem struny następnej, dociskanej na 5 progu (wyjątek – struna G3 na progu 4). Dźwięki te powinny być identyczne. E1--0--------------------------------------------- H2----5------0------------------------------------ G3-------------4-------0-------------------------- D4-----------------------5------0----------------- A5--------------------------------5------0-------- E6-----------------------------------------5------
Pobierz przykład w mp3 (133 KB) Metoda 2 - OktawyPorównujemy na sąsiednich strunach dźwięki, które są od siebie w odległości oktawy (np. od E do E – przez całą gamę). E1--7--------------------------------------------- H2----0------8------------------------------------ G3-------------0------7--------------------------- D4----------------------0------7------------------ A5-------------------------------0------7--------- E6----------------------------------------0-------
Pobierz przykład w mp3 (135 KB) Metoda 3 - TercjePorównujemy na sąsiednich strunach dźwięki, które są od siebie w odległości tercji (np. od C w górę do E) E1--4--------------------------------------------- H2----5------5------------------------------------ G3-------------5------4--------------------------- D4----------------------5------4------------------ A5-------------------------------5------4--------- E6----------------------------------------5-------
Pobierz przykład w mp3 (123 KB) Metoda 4 - KwartyPorównujemy na sąsiednich strunach dźwięki, które są od siebie w odległości kwarty (np. od E w górę do A). E1--5---------------------------------------------- H2----5------5------------------------------------- G3-------------4------5---------------------------- D4----------------------5------5------------------- A5-------------------------------5------5---------- E6----------------------------------------5--------
Pobierz przykład w mp3 (140 KB) Metoda 5 - KwintyPorównujemy na sąsiednich strunach dźwięki, które są od siebie w odległości kwinty (np. od A w górę do E). E1--7--------------------------------------------- H2----5------8------------------------------------ G3-------------5------7--------------------------- D4----------------------5------7------------------ A5-------------------------------5------7--------- E6----------------------------------------5-------
Pobierz przykład w mp3 (135 KB) Metoda 6 - FlażoletyStrojenie flażoletami. Wydobyte przez nas pary flażoletów powinny dawać dźwięki o identycznej wysokości. Flażolet wykonujemy przez delikatne położenie opuszki palca lewej ręki na strunie. W momencie trącenia tej struny prawą ręką palec delikatnie unosimy (bardziej zaawansowani nie muszą już puszczać palca). Flażolety najłatwiej wykonać na progach : 12, 7, 5, 4 (ten ostatni trochę trudniej). Bardzo ciekawy wykład na temat flażoletów napisał w komentarzach Chords ZENWRO – Polecam! Porównujemy flażolety na progach: E1--7--------------------------------------------- H2----5------5------------------------------------ G3-------------4------7--------------------------- D4----------------------5------7------------------ A5-------------------------------5------7--------- E6----------------------------------------5-------
Pobierz przykład w mp3 (150 KB) Metoda 7 - AkordGramy po kolei wszystkie dźwięki akordu. W przykładzie wybrałem mój ulubiony do tego celu barowy akord E-dur. Dla początkujących jest to sposób dość trudny. Polecam go raczej średnio zaawansowanym, gdyż polega na uzyskaniu charakterystycznej dla danego akordu melodii, złożonej z kolejnych jego dźwięków. Ucho musi „ pamiętać „ tę melodię. E1--4--------------------------------------------- H2----------5------------------------------------- G3------------------4----------------------------- D4---------------------------6-------------------- A5------------------------------------7----------- E6--------------------------------------------0---
Pobierz przykład w mp3 (96 KB) Metoda 8 - Puste strunyZagranie po kolei wszystkich pustych strun lub flażoletów na 12 progu daje też charakterystyczną melodię, którą ucho bardziej wprawnego już gitarzysty „ pamięta „. Przy okazji możemy porównać te dwie melodie – powinny różnić się o oktawę. E1--0---------------------F12------------------------------- H2----0-----------------------F12--------------------------- G3------0-------------------------F12----------------------- D4--------0---------------------------F12------------------- A5----------0-----------------------------F12--------------- E6------------0-------------------------------F12----------- Pobierz przykład w mp3 (160 KB) Metoda 9 - Porównanie dźwiękuPolega na porównaniu wybranego dźwięku, zagranego na różnych strunach. Np. dźwięk E można odnaleźć na różnych strunach. Struny trzeba dostroić tak, aby we właściwych miejscach (dana struna – odpowiedni próg) dźwięki rzeczywiście brzmiały jak E (mogą być to dźwięki E różniące się o oktawy). Przykładowa tabulatura pokazuje rozmieszczenie dźwięków E na gryfie gitary. E1--0--12--24---------------------------------------------- H2--------------5--17-------------------------------------- G3----------------------9--21------------------------------ D4------------------------------2--14---------------------- A5--------------------------------------7--19-------------- E6----------------------------------------------0--12--24-- Podsumowanie
Życzę wszystkim gitarzystom przyjemnej dla uszu gry na nastrojonym instrumencie. Granie na nie nastrojonej gitarze wypacza słuch muzyczny grającego i słuchaczy. |