|
Bicia rockowe - ćwiczeniaW tym artykule filmiki służą pokazaniu jak wykonywać daną partię gitarową. W pierwszej części wykonane są w zwolnionym tempie, w drugiej części w normalnym tempie z podkładem. Metallica "Master of puppets", riff figure 2E1-------------------------------------------| H2-------------------------------------------| G3-------------------------------------------| D4-------------------------------------------| A5--------2------3-------4-------3-------2---| E6--0--1----0--1----0--1----0--1----0--1-----| 1 2 3 4 Riff ten, grany szesnastkami, jest przy okazji bardzo fajnym ćwiczeniem koordynującym ruch 4 palców lewej ręki oraz pracę obu rąk (zgranie piórkowania z palcowaniem). W oryginale Kirk kostkuje wszystkie dźwięki z góry ale w celachtreningowych należy też ćwiczyć tę zagrywkę kostkując obustronnie (naprzemiennie dół - góra). Iron Maiden "The trooper", intro 1E1---------------------------|--------------------------| H2---------------------------|--------------------------| G3---------------------------|--------------------------| D4---------------------------|-----------------5--------| A5--7--7--7p5----5--5--5p3---|--3--3--3p2---5-----5-----| E6-----------H7-----------H5-|-----------H3-------------| 1 2 3 4 1 2 3 4 Uwaga! W powtórzeniach pierwszy dźwięk każdej frazy (dźwięk E = 7 próg na strunie A5 ) gramy jako przednutę (dźwięk ten jest przesunięty tuż przed pierwszą, akcentowaną ćwierćnutę = pierwsze akcentowane "tyknięcie" metronomu). E1------------------ H2------------------ G3------------------ D4------------------ A5--7----7--7P5----- E6------------H7---- 1 2 ... itd. Riff ten, złożony z ósemek i szesnastek (+ ćwierćnuta na koniec
dwutaktowej frazy), jest bardzo dobrym ćwiczeniem technik
Dźwięki na strunie A5 uderzamy kostką z góry. Na końcu frazy gramy trzy dźwięki oznaczone jako 5-5-5. Dźwięki te trącamy naprzemiennie - z góry - z dołu - z góry. Guns 'n' Roses "Sweet Child O`Mine", soloE1--------------|--------------|--------------|--------------| H2--------------|--------------|--------------|--------------| G3--------------|--------------|--------------|--5-5-5-7-----| D4--2---2-------|-5----5-------|-7----7-------|--5-5-5-7--5--| A5--2---2-------|-5----5-------|-7----7-------|--3-3-3-5--5--| E6--0---0----0-2|-3----3-------|-5----5-------|-----------3--| 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 1 2 3 4 Riff grany power chords: Podstawa + kwinta + oktawa, np. G5. E1---------- H2---------- G3---------- D4----5----- oktawa = dźwięk G ( 4 palec ) A5----5----- kwinta = dźwięk D ( 3 palec ) E6----3----- postawa = dźwięk G ( 1 palec )
Riff powyższy jest ciekawy rytmicznie, gdyż spora część dźwięków nie pokrywa się z akcentami rytmicznymi (tykającym ćwierćnutami metronomem). AC/DC "You shock me all night long", riff refrenuRiff złożony z akordów oraz pojedynczych dźwięków uzupełniających. G - dur E1-------3---------------|------------------------| H2-------3---------------|-------3-----------3----| G3-------0---------------|----0-----------0-------| TAKTY 1/2 D4-------0---------------|------------------------| A5-------2--------0--2--3|-----------2------------| E6-------3---------------|------------------------| 1 2 3 4 1 2 3 4 D2 - dur E1-------X---------------|------------------------| H2-------3---------------|-------3-----------3----| G3-------2---------------|----0-----------0-------| TAKTY 3/4 D4-------0---------------|------------------------| A5-------0--------0--2--3|-----------2------------| E6-----------------------|------------------------| 1 2 3 4 1 2 3 4 Takty 1/2 Gramy akord G-dur (z 3 palcem na strunie H2 - próg 3). Po uderzeniu akordu podnosimy palce 1 i 2 - gramy nimi łącznik złożony z dźwięków na strunie A5 (palce 3 i 4 stoją wówczas na "swoich" pozycjach, co umożliwi zagranie w takcie 2 dźwięków na strunach G3 i H2 właściwie bez poruszania palcami). Takty 3/4 Gramy akord D2 - dur palcami 1 (2 na strunie G3) oraz 3 (3 na strunie H2). Struny D4 i A5 brzmią puste (oznaczenie 0). Kostka nie trąca struny E1 (oznaczenie X). Po uderzeniu akordu podnosimy palec 1 (wskazujący) - palcami 1 i 2 gramy łącznik złożony z dźwięków na strunie A5 (palec 3 stoi na "swojej" pozycji na strunie H2, co umożliwi zagranie w takcie 4 dźwięków na strunach G3 i H2 właściwie bez poruszania palcami). Atak na akordy G i D2 z opóźnieniem, na druga ćwierćnutę taktu 1 i 3 - to bardzo ciekawy zabieg kompozytorski, podnoszący wydatnie dynamikę refrenu tego rockowego kawałka przez uwypuklenie wejścia wokalu. Dżem "Jak malowany ptak", riff intro/zwrotkaA5 E1------------------------|------------------------| H2------------------------|------------------------| G3-2-----2--------2-----5-|-------5--------5-----5-| D4-2-----2--------2-----5-|-------5--------5-----4-| A5-0-----0--------0-----0-|-------0--------0-----0-| E6------------------------|------------------------| 1 2 3 4 1 2 3 4 E1-----------------------|-------------------------|---- H2-----------------------|-------------------------|---- G3-------5--------5----5-|--------5----------------|2--- D4-------4--------4----3-|--------3----------------|2--- A5-------0--------0----0-|--------0--------3--2----|0--- E6-----------------------|-------------------------|---- 1 2 3 4 1 2 3 4 1 Warto potrenować to bicie, gdyż większość dźwięków nie wypada na akcentowanych przez metronom ćwierćnutach. Tylko w pierwszym takcie wejście powerchordu A5 pokrywa się z pierwszą, mocniej akcentowaną ćwierćnutą. W każdej następnej frazie (co czwarty takt) - powerchord A5 wchodzi jako przednuta (grany jest tuż przed akcentowaną mocniej pierwszą ćwierćnutą). Riff ten jest również niezłym ćwiczeniem koordynującym palcowanie 4 palcami lewej ręki.
Proponuję piórkować wszystko z góry (wyraźnie słyszalna będzie pusta struna A5). Skoncentrujmy się na czystości wydobywanych dźwięków oraz na precyzji rytmicznej riffu. Green Day "American Idiot", riff introE1------------------------|------------------------| H2------------------------|------------------------| G3------------6----6------|-------6----------------| D4--6--6--6---6----6----4-|---4---6-----6-----4----| A5--6--6--6---4----4----4-|---4---4-----6-----4----| E6--4--4--4-------------2-|---2---------4-----2----| 1 2 3 4 1 2 3 4 E1------------------------|------------------------| H2------------------------|------------------------| G3------------6----6------|-------6----------------| D4--6--6--6---6----6----4-|---4---6-----6----------| A5--6--6--6---4----4----4-|---4---4-----6----------| E6--4--4--4-------------2-|---2---------4-----T----| 1 2 3 4 1 2 3 4 T - uderzenie perkusji w talerz zamyka frazę zamiast powerchorda. Riff grany w oparciu o powerchordy. Niezły trening sprawnego zmieniania powerchordów:
Riff ten (i jemu podobne) należy ćwiczyć na tyle wolno, aby powerchordy brzmiały czysto (dokładne ustawianie palców + szybkie i mocne dociskanie strun do podstrunnicy). Polecam grać to naprzemiennym, obustronnym kostkowaniem, zgodnie z poniższym schematem Gis5 Cis5 Fis5 Cis5 Gis5 Fis5 V ^ V ^ ^ ^ ^ V V V V - uderzenie w dół ^ - uderzenie w górę Przyzwyczajajmy się przy tym do trzymania prawej dłoni na mostku i wykonywania oszczędnych ruchów piórkiem. Zwracajmy uwagę, by nasze piórko ruch o niezbyt dużej amplitudzie:
Układ palców lewej ręki, trzymający powerchord - przenośmy w całości. Zwracajmy uwagę na to, by nasze palce nie "traciły" tego układu podczas zmiany pozycji na gryfie. Aby się nie rozjeżdżały. PodsumowanieArtykuł niniejszy zaprezentował kilka rockowych bić - granych na elektryku z użyciem przesterowanych brzmień. Zaczynajcie trenowanie gry na przesterze od dość wolnego tempa - zwracajcie uwagę na dokładność techniczną w celu eliminacji wszelkich przydźwięków i nieczystości. Pracujcie prawą dłonią na mostku, by szybko i pewnie tłumić struny w momentach pauz między dźwiękami. Pilnujcie zasady ekonomiki gry - możliwie małe ruchy piórkiem oraz niezbyt wysokie unoszenie palców lewej ręki nad podstrunnicą. |