|
Jak czytać tabulaturę?Tabulatura to uproszczony sposób zapisu dźwięków. Nie podaje długości dźwięku, taktów itp. Sześć linii odpowiada sześciu strunom, górna linia to struna E1, czyli najcieńsza. E1|--------------------------| H2|--------------------------| G3|--------------------------| D4|--------------------------| A5|--------------------------| E6|--------------------------| Cyfry na liniach oznaczają progi, przed którymi należy przycisnąć strunę. Tak zapisany jest chwyt F-dur: E1|---1----------------------| H2|---1----------------------| G3|---2----------------------| D4|---3----------------------| A5|---3----------------------| E6|---1----------------------| Gdybyśmy chcieli to teraz zagrać, to byłoby to jedno uderzenie. Teraz przykład na kolejne uderzanie strun, ten sam chwyt: E1|-------------1------------| H2|-----------1--------------| G3|---------2----------------| D4|-------3------------------| A5|-----3--------------------| E6|---1----------------------| Ważne są jeszcze odległości miedzy dźwiękami. To będzie inaczej brzmieć: E1|------------------1-------| H2|------------------1-------| G3|-----------2--------------| D4|---------3----------------| A5|-------3------------------| E6|---1----------------------| Pozostaje już tylko rozróżnić sposób wydobywania dźwięku. Poniższy materiał powstał na podstawie strony, która już nie działa w sieci: www.gitara-files.prv.pl. Autorem był Wojciech Malinowski. Hammer-onE|--------------| H|----2-H-3-----| G|--------------| D|--------------| A|--------------| E|--------------| Hammer-on - jest to technika polegająca na zagraniu niższego dźwięku i uderzeniu palcem lewej ręki tak aby wydobył się dźwięk bez trącania struny prawą ręką. Pull-ofE|--------------| H|----3-P-2-----| G|--------------| D|--------------| A|--------------| E|--------------| Pull-of - jest to technika polegająca na zagraniu wyższego dźwięku i oderwania palca lewej ręki tak aby wydobył się dźwięk bez trącania struny prawą ręką. Slide - Wersja I:E|--------------| H|--------------| G|----2-/(4)----| D|--------------| A|--------------| E|--------------| Slide - jest to technika polegająca na zagraniu pierwszego dźwięku i przesunięciu palca dociskając cały czas strunę do gryfu na określony próg. W tym przypadku jest to podjazd na strunie G z drugiego progu na czwarty. Po przesunięciu palca na odpowiedni próg nie uderzamy struny. Drugi dźwięk jest wydobywany bez użycia prawej ręki. Slide - Wersja II:E|--------------| H|--------------| G|----2-/-4-----| D|--------------| A|--------------| E|--------------| Analogicznie jak w pierwszej wersji tylko po przesunięciu palca na odpowiedni próg, prawą ręką uderzamy określoną strunę kostką, trzymając palec na danym progu (w tym przypadku będzie o czwarty próg) Drugi dźwięk jest wydobywany z użyciem prawej ręki). Slide - Wersja III:E|----------------| H|----------------| G|----4-\-(2)-----| D|----------------| A|----------------| E|----------------| Jest to zjazd z określonego progu na strunie G na dany próg (w tym przypadku z czwartego na drugi). Po wykonaniu zjazdu nie uderzamy kostką struny. Drugi dźwięk jest wydobywany bez użyciem prawej ręki. Slide - Wersja IV:E|--------------| H|--------------| G|----4-\-2-----| D|--------------| A|--------------| E|--------------| Jest to zjazd z określonego progu na strunie G na dany próg (w tym przypadku z czwartego na drugi). Po wykonaniu zjazdu uderzamy kostką strunę. Drugi dźwięk jest wydobywany z użyciem prawej ręki. Slide - Wersja V:E|--------------| H|--------------| G|------/-6-----| D|--------------| A|--------------| E|--------------| Przed zagraniem dźwięku należy przeciągnąć palec lewej ręki z nieokreślonego niżej progu na danej strunie na dany próg (w tym przypadku szósty) i wtedy uderzyć prawą ręką daną strunę. Slide - Wersja VI:E|--------------| H|--------------| G|------6-\-----| D|--------------| A|--------------| E|--------------| Jest to zagranie danego dźwięku a następnie zjechanie do nieokreślonego niżej progu. Bendfull / E|------/-------| H|-----/--------| G|---8/---------| D|--------------| A|--------------| E|--------------| Podciągnięcie struny do określonej wysokości: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony. Pre-bendfull | E|---|----------| H|---|----------| G|---8----------| D|--------------| A|--------------| E|--------------| Podciągnięcie struny do określonej wysokości przed zagraniem dźwięku: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony. Band and release1/4 /\ E|-----/--\----| H|----/----\---| G|--8/------\--| D|-------------| A|-------------| E|-------------| Podciągnięcie struny i opuszczenie o odpowiednią wartość: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony. Pre-bend and release1/4 |\ E|--|-\--------| H|--|--\-------| G|--8---\------| D|-------------| A|-------------| E|-------------| Podciągnięcie struny a następnie uderzenie struny i opuszczenie o odpowiednią wartość: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony. Pick SlideE|------------| H|------------| G|------------| D|-----X\-----| A|-------\----| E|--------\---| Przejechanie brzegiem kostki po strunie, w określonym kierunku. TappingE|------------| H|---8-T-12---| G|------------| D|------------| A|------------| E|------------| Litera "T" oznacza to, iż prawą ręką gramy tak jak lewą czyli na gryfie. Palec lewej ręki jest na ósmym progu struny H, a palcem prawej ręki uderzamy w gryf na dwunastym progu strunę H (można też uderzyć a następnie oderwać palec techniką "pull-of". Vibrato - Wersja I:~~~~~~~~ E|------------| H|---9--------| G|------------| D|------------| A|------------| E|------------| Jest podciąganie i opuszczanie struny dociśniętej na określonym progu. Wykonuje się to dość szybko, rytmicznie. Vibrato - Wersja II:/\/\/\/\ E|------------| H|---9--------| G|------------| D|------------| A|------------| E|------------| Analogicznie do pierwszej wersji tyle że podciąganie i opuszczanie struny jest głębsze. Tryltr. E|------------| H|-----5-(6)--| G|------------| D|------------| A|------------| E|------------| Szybkie granie dwóch dźwięków - najpierw hammer-on a potem pull-of. RakeE|------------| H|------5-----| G|-----X------| D|----X-------| A|------------| E|------------| Rake - jest techniką polegającą na przytłumieniu lewą ręką kilku strun przed zagraniem właściwego dźwięku. Natural harmonicHarm. E|-----12-----| H|------------| G|------------| D|------------| A|------------| E|------------| Natural harmonic - polega to na tym, iż kładziemy palec (nie dociskamy) lewej ręki na 5, 7 lub 12 progu i kostką trącamy strunę a następnie puszczamy strunę po zagraniu. Muffed stringsE|------------| H|-----X------| G|-----X------| D|-----X------| A|-----X------| E|------------| Muffled strings - jest to technika polegająca na położeniu palca lub palców na strunie lub strunach (nie dociskając) a kostką uderzać w te struny. Powstaje twardy dźwięk. Palm MutingP.M.---| E|------------| H|------------| G|------------| D|------------| A|------------| E|---0-0-0-0--| Palm muting - tłumienie strun prawą ręka trzymając ją blisko mostka i jednocześnie uderzając kostką. Tremolo bar-1 +1 E|------------| H|------------| G|--8---------| D|------------| A|------------| E|------------| Tremolo bar - jest podnoszenie i opuszczanie ramienia wibratora o określoną wartość: full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton, 1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony. Kostkowanie na dół- E|------------| H|------------| G|-----7------| D|------------| A|------------| E|------------| Kostkowanie na dół - czyli kostką uderzamy w strunę od strony strun basowych (z góry do dołu). Kostkowanie do góry^ E|------------| H|------------| G|-----7------| D|------------| A|------------| E|------------| Kostkowanie do góry - czyli kostką uderzamy w strunę od strony strun wiolinowych (z dołu do góry). |